Jaa:

  • Facebook
  • Twitter
  • AddThis

Kestävä maatalous

Tehtävän tavoitteena on oppia ymmärtämään kehitysmaiden ruoantuotannon periaatteet ja haasteet.
Antti Heikkinen

Kesto: 1 oppitunti
Osallistujamäärä: pienryhmissä tai pareittain
Tarvikkeet: paperia ja kyniä
Oppiaineet: AI, FI, HI, YH, BI, GE, TE

Tausta: Globaali maatalous tuottaa joka päivä lähes 24 miljoonaa tonnia ruokaa ja noin 2,4 miljoonaa ihmistä saa maataloudesta elantonsa. Maapallon väestömäärän ennustetaan kasvavan 1,5 miljardilla vuoteen 2030 mennessä ja koska jo nyt riittävän ravinnon turvaaminen kaikille ei toteudu, on globaalilla ruoantuotannolla edessä haasteita. Tuottavuutta tulisi nostaa 60–70 %, jotta pystyttäisi ruokkimaan yli yhdeksän miljardia ihmistä.

Suurimmalle osalle maaseudulla asuvista köyhistä maatalous on pääasiallinen tulonlähde. Viljelyyn sopivan maa-alan väheneminen sekä maaperän heikkeneminen luovat kuitenkin suuria haasteita riittävän tehokkaan ruoantuotannon saavuttamiseen. Lisäksi tilannetta vaikeuttaa ilmastonmuutos, jonka aiheuttamat pitenevät kuivat kaudet vaarantavat satojen tuottavuutta ja ruoantuotantoa entisestään.

Näitä haasteita vastaan pystytään kuitenkin toimimaan. Sambiassa, kuten Kundalumawanshyan kylässä pienviljelijöiden toteuttama peltometsäviljely sekä sekaviljely pitävät maan ravinteikkaan ja tuottavana pitkään. Lisäksi ne ovat halpoja menetelmiä, mutta silti tuottavia.

Lisätietoja:
Food and Agriculture Organization of United Nations: http://www.fao.org/sustainability/en/
Maailmanpankki: http://data.worldbank.org/topic/agriculture-and-rural-development


Tehtävä: Plussat ja miinukset

Lukekaa artikkelit Lupaava peltometsäviljely, Elinkeinona pienviljely sekä Luomuviljelijä Christopher Chintu: Omaehtoinen viljely kannattaa ja etsikää lisätietoa tehomaatalouden ongelmista sekä vaihtoehtoisista kestävistä menetelmistä. Jakautukaa muutaman hengen ryhmiin tai pareihin ja ottakaa esiin paperia ja kyniä. Paperi jaetaan kahteen osioon, kirjoittakaa toiseen puoliskoon ”peltometsäviljely” ja toiseen ”kaskeaminen ja lannoitteiden käyttö”. Jakakaa molemmat puoliskot vielä kahteen osaan jotka nimetään ”plussiksi” ja ”miinuksiksi”. Kootkaa taulukkoon peltometsäviljelyn ja muiden menetelmien hyviä ja huonoja puolia. Kumpi puoli voittaa? Keskustelkaa lopuksi vielä koko luokan kesken mitkä ovat kehitysmaiden maatalouden suurimpia haasteita?